Beter is niet altijd goed genoeg

Of een systeem al dan niet succes heeft hangt niet alleen af van zijn kwaliteiten of prestaties. Het is vaak de marketingpower van het betrokken ontwikkelteam, de kwaliteit van het implementatieplan en de ondersteuning en opleiding van de early adopters die de doorslag geven. Daarnaast moet natuurlijk ook het economische tij meezitten.

 

Het DOT-systeem en de Wet van de Remmende Voorsprong

Neem nou Mampaey met het Dynamic Oval Towing-systeem. In principe een volgende ontwikkelingsfase van het oorspronkelijke carrousel-systeem, maar aarzelend in de markt gezet en helaas net op het moment dat die aan het instorten was. Er waren nog wel klanten voor, maar het geld en de energie ontbrak om die optimaal te ondersteunen en vervolgens uit te buiten als varende promotie voor het DOT-systeem.

De vijf schepen die ermee werden uitgerust liggen op dit moment anoniem te wezen en deels te koop.

De Wet van de Remmende Voorsprong maakt het haast onmogelijk om alsnog mee te liften met de introductie van de MULTRATUG 32. Het ontwerp van zowel hun systeem, als hun sleepbootmodellenrange is niet mee geëvolueerd met de markt. Zij zitten met een vaste haakverbinding en met conventionele dubbelschroefs sleepbootmodellen.

 

De CRT heeft faillissementsvoordeel

Of Novatug met de Carrousel Rave Tug-modellen het daarentegen wél gaat redden, moet ook nog maar worden afgewacht. Zij lijken voordeel te behalen uit het feit dat hun eerste bestelling de mist in ging door het faillissement van de beoogde bouwer. Nu konden zij met Multraship, Robert Allan Ltd., VOITH,  de Luyt Groep, de Angelo Belgian Corporation en niet te vergeten met Damen Shipyards, het optimale bouwteam formeren dat het bestaande plan nog eens een keer rustig kon doorrekenen en waar nodig aanpassen aan de nieuwste ontwikkelingen. Zo konden zij bijvoorbeeld profiteren van de ontwikkeling van een betere sleepverbinding - de 45 graden kantelbare sleeplier - en van de ware revolutie in voortstuwingsconfiguraties en sleepbootmodellen. Bovendien lijken zij door die tien jaar vertraging het economisch tij net op tijd mee te hebben. 

 

Ovaal beter dan rond?

En of ovaal beter is dan rond? De ingenieur die beide systemen bedacht vindt van wel, maar misschien dateert dat standpunt ook nog wel uit de tijd van vóór de Carrousel Rave Tug anno 2018! En misschien kan de toekomstige CRT ook wel over op het ovaaltje……

 

Hoe relevant zijn de systemen?

In het kader van de discussie rond deze twee carrousel-systemen voor havenslepers, maakte ik een rondje op het internet om te zien hoe vaak sleepboten kapseizen. Best wel vaak ontdekte ik. Ik zette de door mij gevonden sleepbootongelukken op een rijtje. Kijk maar!

 

Wim van Yperen, Scheveningen - 10-2-2018