Ocean Guardian

Ocean Guardian

Een bouwkraan wilde er nog een stokje voor steken, maar vanmorgen liep ze toch gewoon Scheveningen binnen, de OCEAN GUARDIAN (ex BISCAY SENTINEL - IMO 9761401).

Volgens de kreet op haar flank is zij een EU visserij-inspectie vaartuig, maar omdat ze ook een sleepcapaciteit heeft van BP 100 mt, mag ze so-wie-so op mijn site acteren.
Ze ligt trouwens afgemeerd in de Eerste Haven naast De Pijp.

FJORD-Koole-2

FJORD wordt door Koole gereactiveerd © Koole

Eind 2022 verwerft Koole het contract voor de berging van de OS 35. Die bulkcarrier ligt sinds 29 augustus 2022 bij Gibraltar [1]. De klus moet vóór eind mei 2023 geklaard zijn.

Om dat voor elkaar te krijgen versterkt Koole haar bergingsvloot met de FJORD. Deze ligt medio februari 2023 bij Eerland in de Waalhaven voor haar reactivering en voor de benodigde aanpassingen [2]. Zodra ze klaar is komt hun andere nieuwe aanwinst, de NORNE (binnenkort KOOLE 34) haar waarschijnlijk ophalen.

Ik actualiseerde haar dossier. Klik hier om dat te lezen.

Op 7 februari j.l kwam ze even in Nederland, de DOLPHIN. Ik kiekte haar en maakte vervolgens een Sleepbootdossier over haar aan.

>> Klik hier als je dat wilt lezen.<<

De K.J. GARDNER is met een revolutionaire verf in de kleuren van de Western Canada Marine Response Corporation (WCMRC) gezet. Ik kiekte haar vandaag in die nieuwe outfit en werkte gelijk haar Sleepbootdossier bij.

>> Klik hier om dat te lezen.<<

VB Explorer (ex Med Altair)

Ze lag een tijd lang in Stellendam voor haar make-over van MED ALTAIR (ex SANMAR TERMINAL XXI) van MedTug naar VB EXPLORER van Boluda. Gisteren vertrok ze in haar nieuwe outfit naar Rotterdam. Vanmorgen kiekte ik haar daar en inmiddels werkte ik ook haar Sleepbootdossier bij.

>> Klik hier als je dat wilt lezen.<<

Dolphin & YN 571848 & Broedertrouw 4

Dolphin

YN 571848

Broedertrouw 4

Dolphin & YN 571848 & Broedertrouw 4 & RPA 16

Het casco van de Multicat 3313 SD 'YN 571848' (IMO 9971070) kwam vanmiddag binnen. Getrokken door de Deense sleepboot DOLPHIN.

Op de rivier kreeg de sleep stuurassistentie van de BROEDERTROUW 4. En de RPA 16 hield er een oogje op. Het transport kwam uit Gdansk (Polen) en had voor vandaag Dordrecht als bestemming.

Verder zag ik nog de SVITZER MARKEN. (Zie onder de button 'Meer foto's'.) Lekker bezig!

Noordzee, 16 januari 2023 - In de nacht van 16 op 17 januari 2023 lukt het de MULTRASHIP COMMANDER om met windkracht 7 met uitschieters tot 9 Beaufort [zie windgrafiek © meteotoren.nl [1]] een sleepverbinding te maken met het guard-vessel FLAMINGO (in charter bij Rederij Groen). Dat is door motorpech gevaarlijk dicht naar het windmolenpark Borssele verdaagt [2] [3]. Ze sleept het naar een veiliger plek, waarna de MULTRATUG 18 haar overneemt en naar Vlissingen sleept [4].

  1. https://www.meteotoren.nl/index.php?id=windsnelheid 
  2. https://kustwacht.nl/incident/kustwachtschip-voorkomt-aanvaring-in-windpark-borssele/
  3. https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2023/01/26/noodhulpsleper-houdt-stuurloos-schip-weg-bij-windpark-borssele/
  4. https://www.facebook.com/groups/3505269072927450/posts/5919037638217236/ 

Archief-foto

Het blijft aanmodderen met de Ierse sleepboot APOLLO SUN. Nu ligt ze weer in Le Havre aan de ketting.

Ik paste haar Sleepbootdossier daarop aan. Klik hier als je dat wilt lezen.

Wulf 7 & BHV Innovation

Pieter van der Wees

Wulf 7

Wulf 7 & BHV Innovation & Pieter van der Wees

De WULF 7 is een nieuwe binnen mijn verzameling. Toen ik dus op AIS zag dat die vanmiddag binnen zou lopen, reed ik rap naar Hoek van Holland om haar te kieken. 

Het was echter behoorlijk dampig, dus écht mooie prenten zouden het niet worden, maar 'niet geschoten, is altijd mis', toch?

En toen zij in de kijker kwam, zag ik pas dat ze een fors ponton op sleep had. Dat stond dus niét op AIS. Vlak daarop kwam de duwboot PIETER VAN DER WEES naar buiten. Kennelijk de stuurboot. Dat klopte en toen het span dichterbij kwam, zag ik de naam van de sleep, te weten BHV INNOVATION, een half afzinkbaar zware-lading-ponton. Bestemming: Oceanco in Alblasserdam, alwaar ze zal worden ingezet bij het opnieuw te water laten van een 105 meter lang jacht dat daar een make-over ondergaat, aldus the Tugs Towing & Offshore Newsletter No. 07/2023 (blz. 19).

Ze staan er op! Kijk ook maar onder de button.

Gisteren kiekte ik haar en vandaag is haar dossier klaar.

  • Klik maar op deze link als je het wilt lezen.