Kiekjesdief.nl

Menu

Kiekjesdief.nl

Sleepbootdossiers (links)

K.J. GARDNER (ex SIEM COMMANDER, ex STRIL COMMANDER)

versie 5.5

K.J. Gardner

    

De IMO 9420150 is op 2 november 2021 eigendom geworden van KOTUG Chartering BV en van SIEM COMMANDER [1] omgedoopt tot K.J. GARDNER. Inmiddels heeft zij een make-over ondergaan en is ze ondergebracht bij KOTUG Canada [2].

Ze kwam op de wereld als STRIL COMMANDER [3]. Het ontwerp van deze ankerbehandelings- en bevoorradingssleper is van Havyard Leirvik AS. Zij is van het type Havyard 842 [4], waarvan er eerder al vier gebouwd werden.

Hier haar levensloop:

 

Bouwnummer NB0006 - HST0093

Casco STRIL COMMANDER © Cemre Shipyard
Casco STRIL COMMANDER © Cemre Shipyard
  • Simon Møkster Shipping AS uit Stavanger (NOR) bestelt haar in november 2006 bij Havyard Leirvik AS in Leirvik (NOR) [5].
  • Die besteedt de cascobouw uit aan Cemre Muhendislik Gemi Insaat ve Tic Ltd Sti uit Istanbul (TUR) [6].
  • Daar vindt op 7 juni 2007 de kiellegging plaats [6].
  • In het eerste kwartaal van 2008 wordt het casco voor verdere afbouw opgeleverd aan Havyard Leirvik AS [3].
  • Als bouwdatum komt 2 januari 2009 in  de boeken [6].

STRIL COMMANDER (2009 - 2017)

  • Ingrid Torjussen doopt haar op 17 december 2008 in Leirvik tot STRIL COMMANDER [7].
  • Ze wordt op 2 januari 2009 door Havyard Leirvik AS overgedragen aan Stril Offshore AS, die vanaf dan haar manager is [5].
  • Ze wordt een tijdje ingezet op de Noordzee-spotmarkt.
  • Vanaf medio oktober 2009 chartert "EDT Offshore Egypt SAE" haar voor een periode van ca. twee jaar  [8].
  • Bij terugkeer uit de Middellandse Zee wordt ze weer ingezet op de spotmarkt om vervolgens in 2012 te worden gecharterd door Statoil [9] en door Shell UK [10].
In het nieuws
Op 18 november 2013 wordt om 8:30 a.m. de Humber-reddingboot gelanceerd voor een medische evacuatie vanaf de STRIL COMMANDER. Het betreft een bemanningslid dat tijdens het werk aan het anker gewond is geraakt. Hij wordt overgenomen, aan land gebracht en overgegeven aan de ambulancedienst [b].
STRIL COMMANDER - 12-08-2015 © Wikimedia/Alan Jamieson
  • In mei 2014 gaat ze bij Westcon Yards in Ølensvåg (NOR) het dok in [11]. Ze krijgt dan onder andere twee nieuwe satelliet-TV antennes [12]. Een en ander ter voorbereiding op haar charter in Rusland. Die begint in juni 2014 en duurt vier maarden [13].

 Op 10 november 2014 loopt in de Pechora-zee, ten zuiden van Nova Zembla (RUS), bij stormachtig weer haar sleep - het boorplatform GSP SATURN - schade op [c].

  • Als eind september 2015 haar chartercontract met Prosafe afloopt, wordt zij opgelegd in Stavanger [14].
  • Op 27 juni 2017 wordt ze voor $ 8.25 miljoen verkocht [15].

 

SIEM COMMANDER (2017 - 2021)

  • Op 27 juni 2017 wordt ze eigendom van Siem Oil Service Invest Norway AS [16]. Het management gaat naar Siem Offshore AS.
  • Ze wordt vervolgens omgedoopt tot SIEM COMMANDER [17], doch blijft te boek staan als "opgelegd" [18].
  • Pas tijdens een dokbeurt in november 2017 bij de GMC Maritime in Stavanger wordt zij gereactiveerd, in de huisstijlkleur rood geschilderd [19] en
  • op 27 november 2017 weer onder klasse gebracht [20] [21].
  • Op 19 juli 2019 [16] wordt zij om boekhoudkundige redenen "verkocht" aan de dochteronderneming Secunda Canada LP, drie dagen later overgebracht naar Halifax (CAN) en bij aankomst aldaar op 31 juli 2019 afgemeerd in het C.O.V.E. dock in Dartmouth (CAN) en wederom opgelegd.
  • Secunda handhaaft haar naam SIEM COMMANDER [22].
  • Op papier is zij de vervangster van de tevens in het C.O.V.E. dock in Dartmouth opgelegde TRINITY SEA [23].
  • Ze ondergaat een uitvoerige refit en verricht heel af en toe zij wat sleep- en bevoorradingswerk voor Sable gas, maar meestentijds ligt zij stil [24].
SIEM COMMANDER & SINGELGRACHT - Halifax - 23-01-2021
© Shipfax/Mac Mackay
In het nieuws
Op 23 januari 2021 komt de Nederlandse SINGELGRACHT van Spliethof tijdens haar reis van Zeebrugge naar Philadelphia in de buurt van Halifax in de problemen. Bij gebrek aan een noodhulpsleper, wordt de SIEM COMMANDER ingehuurd. Die ligt op dat moment met een complete bemanning afgemeerd in Halifax (CAN) en schiet haar te hulp. Vervolgens brengt ze haar veilig binnen [25]
  • 16 Juni 2021 vertrekt zij uit Halifax (CAN) op weg naar een job vanuit Rotterdam [24].
  • Daar komt ze op 26 juni 2021 aan [26].
  • Vervolgens vertrekt zij vanuit de Mississippihaven Rotterdam op 30 juni - te zamen met de GH ENDURANCE - met CASTORO SEI op sleep naar Bornholm (DEN) [27].
Klik op de afspeelknop om het YouTube-filmpje te starten
  • Aansluitend assisteert ze daar geruime tijd bij het verplaatsen en verankeren van die pijpenlegger [28].
  • Op 10 oktober 2021 maakt zij even een tussenstop in de Eemshaven om vervolgens op 12 oktober 2021 weer af te meren in Rotterdam [29].
  • Op 31 oktober 2021 wordt zij gepresenteerd voor de Kooren Terminal aan de Westerkade in Rotterdam [30].
  • Van daaruit vertrekt zij naar ROG in de 4e Waalhaven om te worden aangepast aan de wensen van haar nieuwe eigenaar.
  • Op 2 november 2021 wordt KOTUG Chartering BV officieel haar nieuwe eigenaar, met Horizon Maritime Services Ltd. - KOTUG's partner in de joint venture KOTUG Canada [2] - als manager [6].
  • Ik fotografeer haar op 4 november 2021 bij ROG voor de deur [31].

 

K.J. GARDNER (2021 - heden)

  • Op 13 november 2021 kiek ik haar met haar nieuwe naam K.J. GARDNER en met het KOTUG-logo [zie foto's].
  • 15 November 2021 is ROG met haar klaar en vertrekt zij naar de Lekhaven.
  • 17 en 18 November volgen wat proefvaarten.
  • Op 29 november 2021 gaat KOTUG Canada met de Western Canada Marine Response Corporation (WCMRC) voor haar een charterovereenkomst aan om - na de daartoe benodigde aanpassingen - langdurig te worden ingezet als 'Oil Spill Responce Vessel' (OSRV) aan de westkust van Canada [32].
  • En op de avond van 9 december 2021 vertrekt zij naar Liverpool.
  • Ze komt pas weer in beeld als ze op 27 november 2022 aankomt bij de GMC Yard in Stavanger (Noorwegen) alwaar ze in dok in de huisstijl van de WCMRC wordt getooid [33]. Dat gebeurt met een revolutionaire niet-toxische geluidsreducerende coating. Dit om het door de scheepsromp uitgestraalde onderwatergeluid en de trillingen die het leven in zee verstoren te verminderen [34]. Bovendien is de gekozen onderwaterverf niet giftig.
In outfit van de Western Canada Marine Response Corporation (WCMRC) [32] - 15 februari 2023 - Merwehaven/Rotterdam
  • Op 21 januari 2023 vertrekt zij uit Stavanger om op 23 januari 2023 aan te komen in Rotterdam. Van daar uit gaat ze een paar maanden opereren op de Noordzee-spotmarkt en tijdelijk aan het werk als  vervangend-noodhulpsleper (ETV) voor de Nederlandse Kustwacht [35].
  • Daarna verhuist ze naar Canada om daar vanuit de Cheanuh Marina in Beecher Bay te worden ingezet voor de WCMRC [32] ter ondersteuning van de bescherming van de Salish Sea, de Straat van Haro en de Straat van Juan de Fuca. Ze gaat daar dienst doen als oliebestrijdingsvaartuig (Oil Spill Responce Vessel (OSRV)) [36].
  • Ik kiek haar in haar nieuwe out-fit op 15 februari 2023 in de Merwehaven [37].
  • Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [38] [39] [40] [41].

 

Tabel: Levensloop IMO 9420150

naam datum bijzonderheden plaats bij
  11-2006  Bouwcontract [5] Leirvik (NOR) Havyard Leirvik AS
Bouwnummer NB0006 - HST0093  07-06-2007 Kiellegging [6] Istanbul (TUR)   Cemre Muhendislik Gemi Insaat Ve Tic Ltd. Sti.  
q1-2008 Casco opgeleverd aan Havyard Leirvik AS [3]
2008  Afbouw Leirvik (NOR)   Havyard Leirvik AS  
17-12-2008 Doop [7]
02-01-2009  Bouwdatum [6]
STRIL COMMANDER 02-01-2009 Overdracht [5] 
10-2009/10-2011 Charter bij EDT Offshore Egypt SAE [8]     
 2012 Charter bij Statoil [9] en Shell UK [10]    
 05-2014 In dok  Ølensvåg (NOR) Westcon Yards
06/10-2014 Charter in Rusland [13]    
09-2015  Opgelegd in Stavanger [14] Stavanger (NOR)       
27-06-2017  Verkocht aan Siem Oil Service Invest Norway AS [15] 
SIEM COMMANDER  27-06-2017  Siem Offshore AS wordt haar manager [16]
27-06-2017 Omgedoopt in SIEM COMMANDER [17]
11-2017  Tijdens dokbeurt bij GMC gereactiveerd en overgeschilderd in rood [19]
27-11-2017 Opnieuw onder klasse gebracht [20] [21]
19-07-2019 Management gaat over naar dochter Secunda Canada LP [16] 
22-07-2019 Vertrek naar haar nieuwe standplaats Halifax [23]
31-07-2019 Aankomst in Halifax [23] Halifax (CAN)        
08-2019 Na na een grondige refit gereactiveerd, doch slechts zelden aan het werk [24]
23-01-2021 Assistentie aan de SINGELGRACHT  [25]
16-06-2021  Vertrek naar Rotterdam [24]
26-06-2021 Aankomst in Rotterdam [26] Rotterdam Waalhaven
30-06-2021 Vertrek met de CASTORO SEI [27] Mississippihaven 
06/09-20021 Assisteert de CASTORO SEI [28] Oostzee  
10-10-2021 Aankomst Eemshaven Eemshaven  
12-10-2021 Aankomst in Rotterdam [29] Rotterdam Waalhaven
31-10-2021  Aankomst in Rotterdam en presentatie bij Kotug [30] Rotterdam Westerkade/Kooren Terminal
04-11-2021  Mijn eerste foto's  [31] Rotterdam  ROG, 4e Waalhaven 
K.J. GARDNER 02-11-2021 KOTUG Chartering BV wordt haar nieuwe eigenaar [6]
13-11-2021 Mijn 2e fotosessie als zij is voorzien van nieuwe naam en KOTUG-logo [foto's]
15-11-2021 Afgemeerd in de Lekhaven Lekhaven
17/18-11-2021 Proefvaarten    
29-11-2021 Charterovereenkomst met de WCMRC     
09-12-2021 Vertrek naar Liverpool (GB)    
27-11-2022/21-01-2023 Make-over tijdens dokbeurt [32]  Stavanger (N)  
23-01-2023 Aankomst in Rotterdam [33] Rotterdam   
15-02-2023 Mijn hernieuwde kennismaking [34]  

Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:

Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Weblink Mijn foto's
  • Weblink Flickr-gallery
  • Weblink YouTube-films
  • Weblink 1. Secunda: Brochure SIEM COMMANDER
  • Weblink 2. KOTUG Canada: Homepage
  • Weblink 3. Cemre Shipyard: Specificaties STRIL COMMANDER
  • Weblink 4. Havyard: Typebeschrijving Havyard 842
  • Weblink 5. Skips Revyen: M/S «STRIL COMMANDER»
  • Weblink 6. DNV-GL: Scheepsregister IMO 9420150
  • Weblink 7. Havyard Times: Anchor-handling vessel to Africa (blz. 37)
  • Weblink 8. Riviera MM: New AHTS wins long term charter ...
  • Weblink 9. Towingline: Two for Statoil (Newsletter 2012/21, blz.11)
  • Weblink 10. BS: Gryphon & Anasuria FPSO Work Ongoing (blz 7)
  • Weblink 11. Supply Boat History: FB-post 20-05-2014
  • Weblink 12. Facebook Magne Nygard: Post 23 mei 2014
  • Weblink 13. Seabreeze: Russia fixtures for Møkster (blz. 4)
  • Weblink 14. Splash 247: Over 70 offshore vessels laid up....
  • Weblink 15. OSJ: AHTS (blz. 41)
  • Weblink 16. Equasis

    Alleen voor accounthouders

  • Weblink 17. Supply Boat History: Post 11 juli 2017
  • Weblink 18. Seabreeze: Møkster sells two to Siem
  • Weblink 19: Marine Traffic: Foto SIEM COMMANDER in GMC-dok
  • Weblink 20. Supply Boat History: FB-post 27-11-2017
  • Weblink 21. NSM: FB-bericht 11-07-2021
  • Weblink 22. Secunda: The Siem Commander
  • Weblink 23. Tugfax: New for Secunda
  • Weblink 24. Tugfax: Siem Commander - gone to Rotterdam
  • Weblink 25. Shipfax: Singelgracht arrived in tow
  • Weblink 26. Supply Boat History: FB-post 26-06-2021
  • Weblink 27. Offshore and Sea-going tug: FB-post 01-07-2021
  • Weblink 28. Supply Boat History: FB-post 17-09-2021
  • Weblink 29. Supply Boat History: FB-post 12-10-2021
  • Weblink 30. Tugspotters: FB-post 31-10-2021
  • Weblink 31. Kiekjesdief: Twee nieuwe en de EEMS WRESTLER
  • Weblink 32. WCMRC: Persbericht chartercontract OSRV
  • Weblink 33. Kotug: Persbericht verfsysteem
  • Weblink 34. Maritime-pics: Canadian K.J. GARDNER at GMC Yard Stavanger
  • Weblink 35. Facebook: Bericht + filmpje 30-01-2023
  • Weblink 36. KOTUG Canada: Persbericht
  • Weblink 37. Flickr: Fotosessie 15-02-2023
  • Weblink 38. FleetMon: K.J. Gardner
  • Weblink 39. Marine Traffic: Details, foto's en huidige positie
  • Weblink 40. Vesselfinder: K.J. Gardner
  • Weblink 41. Vesseltracker: Details, nieuws en huidige positie
  • Weblink Baltic Shipping: Details en veel foto's
  • Weblink Koopvaardij Blogspot: SIEM COMMANDER
  • Weblink ShipSpotting: Veel foto's IMO 9420150

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl