Anteos

Anteos

Een warmer welkom op Scheveningen had de ANTEOS zich niet kunnen wensen. De heetste dag ooit in Nederland!

Voor de rest was het sober. Misschien had men haar hier niet zo vroeg verwacht. Veertig minuten voor op het schema om precies te zijn. Geen spuitende brandblusmonitoren, geen fanfare, alleen een wat ielige toeter voor zo'n stoere bak. Zijn échte inhuldiging houden we hopelijk nog tegoed. Maar evengoed: welkom op Scheveningen!

Sinds vanmiddag 13:21 uur is de ANTEOS vanuit Oudeschild onderweg naar Scheveningen. Vermoedelijke aankomsttijd: 20:00 uur.

En mijn bericht van gisteren over haar overdracht aan de Dutch Tender Service werd ruim (en zonder correcte bronvermelding trouwens) opgepikt. Zie maar:

Anteos

De sleepboot ANTEOS is sinds vandaag in Nederlandse handen!

Ze komt binnenkort op station te liggen op Scheveningen. Daarvandaan gaat ze zeeschepen bevoorraden en eventueel assisteren bij calamiteiten. Daarvoor beschikt ze over 42 ton sleepkracht en over twee brandspuitmonitoren, die elk een capaciteit hebben van 3.000 liter water per minuut.

De initiatiefnemer voor dit project is de Scheveningse sleepbootkapitein Arjan Nugteren. Die liep het 'sleepboot-virus' trouwens op bij de havensleepboten van de Sleepdienst Scheveningen. Hij gaat met de ANTEOS werken onder de bedrijfsnaam Dutch Tender Service BV. Vandaag tekende hij voor haar officiële overdracht. En vanaf morgen is ze te zien op Scheveningen. Haar aankomst daar staat gepland rond 20:00 uur.

Lees alles over de ANTEOS in haar uitvoerige Sleepbootdossier.

ex-naam huidige naam imo bouwjaar
BRITOIL 44 STANFORD ENERGY 9225304 2000
BRITOIL 45 NEPTUNE MARINER I 9225316 2000
BRITOIL 46 MAHA WEWA 9223693 2000
BRITOIL 47 ANTEOS 9223681 2000

Dutch Power

Vanmorgen zag ik de DUTCH POWER voorbij komen met een zandtransportbuis op sleep.

Als achterboot fungeerde de MEHARI. De foto van de eerste is nog enigszins acceptabel, ondanks de afstand, het heiige weer en de luchttrillingen. En omdat het mijn eerste prentje van haar is, mag dat even blijven.
De kiek van de MEHARI kon de toets der kritiek echter niet doorstaan. Die moet volgende keer wat dichterbij langskomen.

Zie ook het desbetreffende Facebookbericht.

Ondanks dat de UNION LYNX is opgelegd, maakte ik toch een dossier over haar.

Benieuwd wat het vervolg voor haar wordt. Komt ze t.z.t. net als de BEAR weer in de vaart voor Boskalis als 'LYNX' of wordt ze - net als de UNION DIAMOND - verkocht aan bijvoorbeeld Seacontractors uit Middelburg, zodat ze haar oude naam weer kan terugkrijgen: SEA LYNX ?? Zou leuk zijn.

Lees het dossier >>hier<<.

P.S. Inmiddels is ze verkocht en heet ze TUG MASTER ONE. Zie aldaar.

Bear

De BEAR heeft een klus! Ze voer vandaag rond 05:35:06 uur uit naar het te ontmantelen Pickerill B platform in het zuidelijk deel van de Noordzee.

Ik zag haar vrijdag proefdraaien in de Waalhaven. Daar lag ze tegenover de UNION LYNX, die is opgelegd en waar ik eerder over schreef.

Union Lynx

Bear

De UNION LYNX is sinds 25 juni 2019 opgelegd, totdat er een nieuwe klus voor haar gevonden is.

Ze lag vandaag wat verveloos te wezen in de Waalhaven en ondergaat daar dus hetzelfde lot als haar zusterschip de UNION BEAR. Met die laatste kwam het goed. Die is inmiddels opgekalefaterd, gereactiveerd en herdoopt in BEAR. Ze lag vandaag tegenover de UNION LYNX. De BEAR vertrekt morgen - als het goed is - trouwens voor een 'rigmove' naar zee. Die heeft dus al een klus te pakken.

(Zie ook het bijgewerkte Sleepbootdossier van de BEAR.)

Boka Pegasus

Boka Pegasus

En ze hadden het zo mooi ingepland. Elke dag een BOKA'tje, dus voor het weekend klaar! Mis evenwel. Verf op. 't Sja.... Volgende week is er weer een week. Ja, toch!,
En wat ligt ze trouwens diep! Loodverf?

(Zie ook haar 'bijgeschilderde' Sleepbootdossier.)

Christos XXII

De Sleepboot van de maand, de CHRISTOS XXII, heeft al een heel leven achter de rug.

Ze begon als SMIT ENTERPRISE, veranderde toen in SMIT COLOMBO, werd verkocht en omgedoopt tot BANCKERT (2) en eindigt waarschijnlijk met haar huidige naam. Tijdens mijn gegraaf in haar verleden, herschreef ik delen van haar geschiedenis op basis van nieuw feitenmateriaal. Het is een heel verhaal geworden. En of het nu allemaal wél klopt, weet ik uiteraard niet. Ik was er tenslotte niet bij! Lees en oordeel zelf. >>Klik daarvoor hier.<<