Sund

Iskes heeft de SUND gecharterd van BTÖ, een Zweedse reder waarmee ze sinds 1 januari 2018 samenwerkt in de Joint-Venture PORT TOWAGE NORDIC (PTN). Ik zocht haar op in IJmuiden, want ze was nieuw voor mij.

 

Argus

En thuis kwam ik er pas achter dat ik de ARGUS - hoewel al van 2011 - ook nog niet eerder had gekiekt. Maar ja, die stond bij mij ook te boek als: ligplaats Aruba. Kennelijk niet goed opgelet dus! Gelukkig maakte ik ook een plaatje van haar, doch zij had meer verdiend dus. Volgende keer dan maar.

 

Ginger

De GINGER had ik wél al, maar die lag er toch, dus vooruit met de geit...

's Middags bezocht ik de tentoonstelling 50 jaar Iskes in IJmuiden in het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Ben ik weer helemaal 'bij' wat (de vlootlijst van) ISKES betreft.

Eddy 1

Na 46 dagen in Vigo (E) aan de ketting gelegen te hebben, liep vanmorgen rond 09:00 uur de EDDY 1 bij Hoek van Holland binnen. Ik zou haar daar opgewacht hebben, ware het niet dat ik rond 05:10 uur geëvacueerd werd uit mijn huis i.v.m. brand bij de benedenburen. Geen camera en geen auto dus. Pech! Om 08:30 uur mocht ik er weer in en kon ik alsnog een poging gaan wagen haar te kieken. Voor Hoek van Holland was ik net te laat, maar ter hoogte van Maassluis had ik haar ingehaald. Hier de eerst bewerkte prent. De rest staat onder de button Meer foto's.

Welkom terug.

Ik heb inmiddels ook haar dossier bijgewerkt, dus klik maar even door.

Na 1 maand, 16 dagen, 7 uur en 41 minuten in Vigo (E) aan de ketting te hebben gelegen, is ze volgens Marine Traffic om 17:33 uur richting Rotterdam vertrokken. Daar hoopt zij op woensdag 9 mei om 08:00 uur* aan te komen. Free at last. Ze gaat, na een werf-/verfbeurt bij haar eigenaar Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam, naar Iskes. Die heeft haar gecharterd en al een op de TELSTAR getrainde bemanning voor haar klaarstaan. Klik >> hier voor haar hele dossier <<

*) Huidige positie.

Bugsier 10

Multratug 20

Multratug 13

Bokalift 1

In de Lekhaven lag de BUGSIER 10. Omdat ik die nog niet mooi op de foto had, kiekte ik haar. Daarna, bijna om de hoek, twee voor mij nieuwe, de MULTRATUGS 13 en 20. En tot slot op de Nieuwe Waterweg richting zee, de BOKALIFT 1. Geen sleper, maar à la...

Steenbank

De STEENBANK (1) vervult een aparte rol in mijn - iets meer dan een jaar geleden weer opgelaaide - liefde voor sleepboten. Zij was de eerste die ik ooit van binnen zag en de eerste die ik zag toen ik 'her-intreder' werd. Nu is zij de laatste in mijn serie Sleepboot van de Week. De eersten zullen immers de laatsten zijn.... Klik hier maar voor >> haar dossier <<.

Catharina 6

Tijdens het Vuurwerkfestival fungeerde de CATHARINA 6 als achterboot voor het vuurwerkponton. Nu was zij bezig met haar tweede specialiteit, namelijk het ploegen van de bodem van de buitenhaven. Die wordt op dit moment uitgebaggerd; vandaar.

BB Server

En Avant 27

De Noorse BB SERVER kwam de rivier op met een bak ijzerwerk, bestemd voor de Waalhaven. Als stuurboot in elk geval de EN AVANT 27. Die tweede is de duwboot AREND (v/h PANTA RHEI), maar of die er nu ook daadwerkelijk aan duwt heb ik in de gauwigheid niet gezien.


Hoewel ik helemaal niets bijzonders over haar te weten ben gekomen, werd de OCEAAN toch mijn (een-na-laatste) Sleepboot van de Week. Ze hoort wel thuis in dat rijtje van tweeënvijftig vind ik; vandaar. Hier de link naar >>> haar (uiterst magere) dossier <<<. Met dank aan Bert Roos die mij wat foto's van haar laatste dokbeurt toestuurde.

Aquarius-G

Aan het begin van de middag kwam de AQUARIUS-G van Rederij Groen binnenlopen. Een nieuwe voor mij, dus dubbel welkom! 

Ze is er een van een tweeling. De andere is de ASTRA-G. Beide gebouwd als 'Seismic Support Vessel'. Zie voor het hoe en wat dit artikel. Daarin staat ook beschreven waarom ze er zo uitziet als ze er uitziet. En hoe dat van binnen is, zie je in deze 360-graden virtuele toer door het schip. Een regelrechte aanrader!!!

EDDY 1

© Kees Torn

Ik bombardeer een sleepboot eigenlijk alleen tot mijn Sleepboot van de Week als ik er zelf goede foto's van heb kunnen schieten. Voor de EDDY 1 maak ik een uitzondering. Zij is er namelijk een met een actueel verhaal. Lees het maar in >>> haar dossier <<<. 
De foto is in dit geval (met toestemming) van Kees Torn. Die 'eigen' foto's komen later hopelijk nog wel een keer, als een soort mosterd na de maaltijd....