De BREMEN FIGHTER is deze week Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar dossier.
De buiten dienst gestelde LINGE (A 874) en REGGE (A 875)
De hele slepersvloot voor de wal, maar niet te kieken. Kiek maar!
Alleen wat achterkantjes. Ook mooi....
De Koninklijke Marine heeft een deel van haar slepersvloot vernieuwd. Vier van de vijf kustslepers uit de Linge-klasse werden vorig jaar vervangen door drie moderne ASD Tugs 2810 Hybrid van Damen. De 'inruilers' waren de Linge (A874), Regge (A875), Hunze (A876) en Rotte (A877). Die werden in 2016 verkocht aan Damen. Alleen de GOUWE (A878) - die tien jaar jonger is - bleef in dienst. Twee van de vier - de LINGE en de REGGE - lagen trouwens vandaag voor de wal bij Damen Shipyards Den Helder (foto 1.). De andere twee zijn inmiddels doorverkocht. Zo vaart de HUNZE als PARIS onder Spaanse vlag en de ROTTE als ODIN onder de Deense.
Omdat de eerst nieuw afgeleverde boot de NOORDZEE (A871) was, heet die klasse de Noordzeeklasse. De andere twee nieuwelingen zijn de WADDENZEE (A872) en de ZUIDERZEE (A873). Aardig is nog wel dat de NOORDZEE vlak voor haar eerste binnenkomst in Den Helder zelf gesleept moest worden in verband met een vervuilde brandstofleiding. Sleper, sleept, gesleept....
Ik trof vandaag de hele vloot voor de wal, inclusief de kleinere BREEZAND (Y8018) en BALGZAND (Y8019). De plaatjes die ik ervan kon maken zijn uie, omdat er hekken en valrepen in de weg stonden. De bewaking adviseerde mij om over twee weken nog eens terug te komen. Dan zijn er de Marinedagen en is alles van dichtbij te aanschouwen. Wie weet doe ik dat wel. Kan ik er misschien gelijk 'Het Schip van de Week' aan overhouden.
Foto('s) | Boegnummer | Naam | IMO | BP |
? | A871 | NOORDZEE | 9705249 | 60 |
? | A872 | WADDENZEE | 9705251 | 60 |
? | A873 | ZUIDERZEE | 9705263 | 60 |
? | A874 | LINGE | 8613205 | 22 |
? | A875 | REGGE (nu WAVEMASTER) | 8613217 | 22 |
A876 | HUNZE (nu PARIS) | 8704004 | 22 | |
A877 | ROTTE (nu ODIN) | 8703995 | 22 | |
? | A878 | GOUWE | 9152624 | 22 |
? | Y8018 | BREEZAND | - | 11 |
? | Y8019 | BALGZAND | - | 11 |
En ik ging dus naar Den Helder voor de GUARDIAN. Toen ik van huis vertrok lag zij keurig op haar vaste stek. En ik gokte erop dat ze wel een vrije zaterdag zou hebben. Maar helaas, zij vertrok op hetzelfde moment als ik. Ik voor joker naar Den Helder; zij naar het ankergebied bij Petten. Pet dus.
Dan maar de Marine-slepers. Een beetje tussen de hekken door, want de bewaking was meer waak- dan behulpzaam. Over twee weken terugkomen was het advies. Dan zijn de Marinedagen en kan je zo dichtbij komen als je wilt. Nu even niet dus....
(De foto's die ik maakte, ga ik nog wel verwerken in een apart verhaaltje. Komt dus nog.)
Gelukkig lag er nog wel een twaalf jaar oude roestige Rus, de PAK. Een pak van mijn hart. Was ik dus niet 100% voor Jan met de korte achternaam gegaan. Hoewel, zo'n beauty is zij nou ook weer niet, maar misschien gaat de DAMEN Shipyards Den Helder er wel weer iets moois van maken.
De OCEAAN was aan het begin van de middag net op tijd terug van haar werfbeurt in Stellendam. De SANDETTIE wilde namelijk graag naar buiten gebracht worden. Daarna kon de sleepbootbemanning pas even relaxen en de sleepboot haar nieuwe verflaag verder laten uitharden.
De OCEAAN II die bij het uitbrengen als stuurboot dienst deed, gaf bij terugkeer de AFRIKA nog even een zetje in de goede richting. Die moest namelijk verhalen naar de plek waar de SANDETTIE had gelegen. Daarna kon ook de OCEAAN II weer 'op de plaats rust'.
En ik? Ik reed door naar Hoek van Holland. Daar was het rustig qua sleepboten. Ik zag alleen de DMS STORK naar buiten gaan, op weg naar het verre Amerika.
Al met al toch een leuk middagje tugspotten.
De UNION LYNX en de KAMARINA. Dat waren vandaag de nieuwelingen in mijn verzameling. De eerste trof ik in de Waalhaven en de tweede aan de overkant in de Lekhaven. En kennelijk is de UNION LYNX een wees. Zij komt niet voor in de vlootoverzichten van Boskalis of van Kotug Smit. Ik vond nog wel deze datasheet in het Google-geheugen. Ze had dus ooit wél ouders!
Daar voor had ik al wat andere, inclusief wat Kotug Smit-boten (of schepen die voor hen varen), kunnen fotograferen. Dat leverde - mede door het dampige weer - geen spectaculaire verbeteringen (qua foto's dus) op, maar toch. Klik maar op de button om je een mening te vormen.
De OCEAAN II (2) is de 'nieuwste' havensleper van Scheveningen en vooralsnog de laatste in een redelijk lange rij van voorgangers. Ik bombardeerde haar tot 'Sleepboot van de Week'. Niet omdat ik over haar zoveel te weten ben gekomen, maar omdat het verhaal over haar voorgangers mij intrigeerde. 'De havenslepers van Scheveningen door de jaren heen (sinds 1904)', had dit stuk dus ook kunnen heten. Lees het hier maar. (En heb je aanvullingen of correcties, dan houd ik mij aanbevolen.)
Ik nam deze foto vanmiddag van het Klein Duimpje onder de sleepboten, de RT BORKUM. Ik vond haar dermate vreemd dat ze gelijk het Schip van de Week is geworden, met de bijbehorende detailpagina. Klik maar even door.
Maar ze was niet de enige die op de foto kwam. Als tweede nieuweling in mijn fotoverzameling deze UNION 11 in de nieuwe Kotug Smit kleuren. Even wennen, maar dan heb je ook wat.
Klik voor de andere prenten van vandaag even op de button 'Meer foto's'.
Jasiu van Haarlem, database-beheerder voor het blad Sleep & Duwvaart, diepte op mijn verzoek het volgende op:
W. van Eyk was een sleepbootreder gevestigd op de Hoofdstraat 75 in Schiedam.
Hij heeft geprobeerd een positie te krijgen in de havensleepdienst in Rotterdam, en heeft o.a. voor de Sleepdienst Volharding en Maas gevaren. Uit mijn hoofd sprekend is hij later in de directie gekomen van de N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h. van P. Smit Jr. uit Rotterdam. Dit zal ik nog eens nakijken.
Hij heeft idd de sleepboten MARTINA en WILLEM in bezit gehad. Onderstaand de gegevens:
S.slb. MARTINA (2) * 1901-1911
Bouwjaar: 1901. Werf: N.V. Scheepsbouwwerf "De Hoop" (Klaas van Aken), Hardinxveld.
LoaxLllxbxhxdg.: 16,40 x - x 4,18 x - x 1,26 meter, Waterverplaatsing: 9,518 ton.
Ketel: 1x 1 vuurs Delfshaven uit: 1901 V.O.: 36 m2. Werkdruk: 10,3 atm.
Ketel: 1x 1 vuurs Penn & Bauduin, nr. 74 uit: 1922 V.O.: 33 m2. Werkdruk: 10 atm.
Machine: 1x 2 cil. Compound: Delfshaven uit 1901. Inbouw: 1901. Vermogen: 80 ipk.
Machine: 1x 2 cil. Compound: Penn & Bauduin uit 1922. Inbouw: 1922. Vermogen: ? ipk. Op: 1x Schroef.
Brandmerk: 2104 B Dord. 1938
Namen:
00-00-1901 MARTINA (2)/W. van Eyk, Schiedam.
29-10-1902 MARTINA (2)/N.V. Stoomsleepdienst "Martina" (W. van Eyk & H. de Ridder), Schiedam-Rotterdam.
00-00-1911 MARTINA/N.V. Vitore, Dordrecht.
19-08-1938 MARTINE (21.02104)/Fa. Penn & Bauduin, Dordrecht.
01-12-1938 PERNIS/C. in 't Veldt & J.H. Savert & N.V. Kranenburg's Transportonderneming & J.W. Goudsbloem, Rotterdam. In beheer bij: N.V. 's-Gravenhaagse Sleepdienst, Rotterdam.
31-08-1950 PERNIS/N.V. 's-Gravenhaagsche Sleepdienst, Rotterdam.
00-00-1969 Afgevoerd.
S.slb. WILLEM 1903-1906
Bouwjaar: 1903. Werf: N.V. Scheepswerf & Machinefabriek "Delfshaven" v/h. H.H. de Ridder, Delfshaven.
LoaxLllxbxhxdg.: 22,35 x - x 4,97 x 2,37 x – meter.
Ketel: 1x 2 vuurs Delfshaven, nr. 766 uit: 1903 V.O.: 58 m2. Werkdruk: 11,3 atm.
Machine: 1x? cil. Delfshaven uit 1903. Inbouw: 1903. Vermogen: 175 ipk. Op: 1x Schroef.
Namen:
1903 WILLEM/W. van Eyk, Schiedam.
1906 Verkocht naar Zuid-Amerika.
De TRITON uit IJmuiden assisteerde vanmorgen de SCH 24 - AFRIKA bij het binnenlopen van Scheveningen. Dit omdat een van de vaste havenslepers - de OCEAAN - in Stellendam ligt. Binnen de havenhoofden kwam ook de OCEAAN II in actie en ging op kop varen. Een half uurtje later vertrok de TRITON weer richting IJmuiden, met een vlagerige ZW-5. Kort maar hevig dus.
Al met al weer een leuke ontbijtshow!