De verkoop van de INNOVATION bracht mij ertoe om al mijn speurwerk naar weetjes over dat sleepboottype te verwerken in een 'type-dossier', compleet met een link naar alle tot nu toe op stapel gezette exemplaren.

Klik hier als je het wilt lezen.

Innovation

De INNOVATION heeft eindelijk een échte eigenaar. Svitzer kocht haar onlangs van Damen Marine Services (DMS) en doopte haar om tot SVITZER ELEANOR.

Ter ere daarvan herschreef ik haar Sleepbootdossier. Klik hier als je dat wilt lezen.

VB Mars

In november 2012 werd zij besteld en (negen jaar later) in november 2021 omgenoemd in VB MARS. Twee goede redenen om haar deze novembermaand te bombarderen tot Sleepboot van de Maand.

Ter ere daarvan maakte ik een geheel nieuwe versie van haar Sleepbootdossier. Als je dat wilt lezen, klik dan hier.

Vargo

Brutus

Terra Plana

De VARGO, de BRUTUS en de TERRA PLANA. Dat waren vandaag de nieuwe aanwinsten voor mijn sleepboot-foto-verzameling.

Verder kiekte ik nog de NORNE en de VB MARS (daarover binnenkort veel meer) en de K.J. GARDNER, de VB SCHELDE, de BEAR, de SD STINGRAY en de RPA 14.

Klik voor alle foto's maar op de button:

Bugsier 21

Fairplay X

RPA 10

Fairplay X

K.J. Gardner

Voor ik van huis ging had ik op AIS gezien dat ik de K.J. GARDNER vanochtend vrijer kon fotograferen dan de vorige keer. Een van de twee schepen die toen in de weg lagen, was inmiddels vertrokken. En als ik het goed had berekend, kon ik vanaf Waalhavenpier 3 achter de GREEK SEAS langs een paar redelijke plaatjes maken.

En wat dacht je wat? Toen ik ter plekke kwam, begonnen de BUGSIER 21 en de FAIRPLAY X, onder toeziend oog van de RPA 10, ook dat schip net weg te trekken. Daardoor kreeg ik helemaal vrij zicht op mijn doel-schip. Alsof ze het voor mij zo hadden georganiseerd! Pure mazzel dus.

Verder kiekte ik daar nog de NICOBAR. In de Lekhaven trof ik voorts de MTS VISCOUNT, de NORNE en de AFON LAS en AFON WEN en op Hoek van Holland de SUN RISE. En behoorlijke vangst dus. Klik voor die kiekjes maar op de button.

K.J. GARDNER - ROG, Waalhaven 4 - 07-11-21 © Gerrit van Katwijk 

Ter ere van haar omdoop, schreef ik over haar een Sleepbootdossier. Klik en lees maar.

Siem Commander

Ik had op AIS al gezien dat ze er niet bepaald "vrij" bij lag, de SIEM COMMANDER. Maar omdat ze nieuw voor mij is en ik er een Sleepbootdossier over wil maken, besloot ik toch een poging te wagen. Niet helemaal voor joker, maar voor de écht mooie plaatjes moet ze toch eerst wat toegankelijker worden.

 

Eems Wrestler

De tweede die op mijn verlanglijstje stond voor vandaag was de EEMS WRESTLER. Onlangs nog uitgeroepen tot mijn Sleepboot van de maand oktober. Ik wilde graag weten wat ze nou eigelijk in de Berghaven in Hoek van Holland ligt te doen. Kennelijk is zij gecharterd door Fugro, want zij had de FUGRO ORCA langszij, een onbemand en op afstand bestuurbaar oppervlakte scheepje (USV - uncrewed surface vehicle), waarmee op de Noordzee inspecties worden gedaan van de leidingen van en naar diverse productieplatforms. Daarbij fungeert de EEMS WRESTLER als begeleidings-/bewakingsschip dat ook zorgt voor de communicatie [bron: Havenvrienden Rotterdam].

 

Duchess

En toen ik tot slot nog even een boulevardje pikte, zag ik aan de overkant een - kennelijk proefvarende - tweede nieuweling voor mij, de DUCHESS, in beheer bij LANDFALL Marine Contractors bv. Dan ook die maar gekiekt.....

En toen begon het stevig te plenzen. Einde oefening.

TS Anna

Ik had haar al langszij de ESTRELLA (2) zien liggen, de tender TS ANNA van Tenderservice IJmuiden. En even later maakte zij een heen en weertje naar het ankergebied. Geen idee wat ze hier komt doen. Misschien toch weer een nieuw wapen in de concurrentiestrijd op Scheveningen.

Vos Patience

Vos Patience

De VOS PATIENCE - die vanmorgen binnenliep - wordt ingezet bij de bouw van het windmolenpark Hollandse Kust Zuid. Ze heeft compressoren aan dek staan om grote bellen mee te kunnen blazen. Met die techniek legt zij een bubble curtain rondom de plek waar de paal wordt geslagen waarop de uiteindelijke molen komt te staan. Zo ontstaat er een geluidsbarrière rond die bouwplaats. Dat om de overlast voor zeedieren zoveel mogelijk te beperken.

Kennelijk ligt de bouw dus stil, want ik zag ook de BEAR en de SERAYA binnen liggen. Twee schepen die er ook werken.

Oosterdam

Oosterdam

De OOSTERDAM kwam aan het einde van de middag wel heel dicht naar de kust. Alsof ze de net door de AMAZONE uitgebaggerde vaargeul wilde komen testen. Toch maar niet en rechtsomkeert.